Extended Support

Extended Support

Jou de tijd geven om beveiligd en up to date te blijven.

Uitgebreide beveiliging

Tot 5 jaar

Incl.
Setup Support

Waarom verlengen met Long-Term-Support?

Net als bij veel andere OpenSource projecten moeten we de officiële, gratis ondersteuning laten beëindigen op een bepaald punt. Maar natuurlijk zijn er momenten waarop het voor gebruikers niet mogelijk is om snel te migreren naar een nieuwe versie.

In deze situaties heb je de mogelijkheid om je aan te melden voor een ondersteuningsplan. Dit plan is een win-win situatie voor zowel TYPO3 als voor jou. Op deze manier sponsor je het CMS team zodat deze extra tijd kunnen besteden aan ondersteuningen voor TYPO3 CMS versies 4.5 en 6.2 als mede voor de toekomst van TYPO3 cms in het geheel.

We kunnen niet genoeg benadrukken dat deze plannen in geen geval een vrijkaart zijn om de noodzakelijke migratie verder uit te stellen dan absoluut noodzakelijk is; dit is echt een laatste redmiddel.

Verleng Long-Term-Support zelfs nog langer

Bepaalde sectoren van de industrie vereisen een langere levensduur van websites of applicaties dan 3 jaar. Dit is wanneeer je gebruik kunt maken van onze ELTS plannen die het mogelijk maken om de levensduur van je project uit te breiden tot maximaal twee jaar extra. Dit zal voldoende tijd geven om over te stappen naar de nieuwste versie van TYPO3.

Onze ELTS plannen kunnen betrekking hebben op de volgende TYPO3 versies op dit moment:

TYPO3 v4.5 tot en met 31 maart 2017

TYPO3 v6.2 tot en met 31 maart 2019

Bij een grote vraag na deze plannen kunnen we de steun nog altijd uitbreiden.

Blijf compatibel met uw IT-infrastructuur

Onze ELTS plannen dekken browsers compatibiliteit tot de nieuwste versies waar zelfs bij de regelmatige ondersteuning van TYPO3 versies browser compatibiliteit niet meer zou gelden.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het vergrendelen van de redactie wanneer je begint met uitrollen van nieuwe glimmende computers aan je team. 

Afgezien van het tevreden houden van de redacteuren, zorgen we er voor dat alle code wijzigingen voldoen aan de TYPO3 platform belofte. Dit betekent dat je geen updates hoeft in te plannen voor application-service-layers zoals PHP of MySQL. TYPO3 ELTS versies zullen soepel draaien op de versies waarvoor ze oorspronkelijk gepland zijn.

Zo veilig zijn als de huidige versies

Beschermen van je bedrijfsgegevens en gebruikers is een van de belangrijkste en meest tijdrovende taken van de IT. Onze ELTS plannen voeren alle beveiligingspatches van de huidige TYPO3 versies uit in de ELT versies. Dit biedt dus hetzelfde niveau van beveiliging als de huidige TYPO3 versies waar TYPO3 om bekend staat.

Alle security patches worden aangekondigd aan je technische contactpersoon, zodat je genoeg tijd hebt om de update in  te plannen wat zorgt voor een vermindering van de werklast voor je IT-team.

Basis Plan

€ 2.000
/ verlengd jaar

  • 1 instantie
  •  

Pro Plan

€ 8.000
/ verlengd jaar

  • tot 5 instanties
  • bespaar 20%

Bureau Plan

€ 15.000
/ verlengd jaar

  • onbeperkte instanties
  • set-up ondersteuning

Veelgestelde vragen

Een aantal leden van de TYPO3 Association kwamen richting het CMS Team en vroegen zich af of het mogelijk was om de support van TYPO3 6.2 uit te breiden aangezien zij hun migraties en upgrades niet op tijd uitgevoerd kregen.

Sommige mensen denken dat dit vooral komt door luiheid, maar er zijn wel degelijk gegronde redenen voor dit soort keuzes:

  • Wanneer iemand 500 microsites heeft die allemaal op hun eigen TYPO3 omgeving draaien, en het duurt een dag per site om een migratie uit te voeren, dan heeft het simpelweg geen zin. Dat is geen luiheid, dat is simpele wiskunde.
  • Wanneer iemand een internationaal bedrijf runt kan het goed voor komen dat het tijdsbestek om de migratie uit te voeren veel korter is dan mensen denken. Er moeten meetings plaatsvinden, managers moeten aanwezig zijn, er moet budget vrijgemaakt worden etc. Dit kost enorm veel tijd.

Het onderhouden van TYPO3 6.2 lijkt wellicht heel normaal, echter zijn er een aantal kinken in de kabel:

  • Ondersteuning voor PHP 5.3 is nogal moeilijk aangezien je daarvoor een specifieke testomgeving nodig hebt
  • Ondersteuning op PrototypeJS en Scriptacolous betekent dat we gedateerde javscript modules moeten onderhouden en in nieuwe browsers werkend moeten krijgen, terwijl er met CMS7 een vervanging beschikbaar is.
  • Niet alle problemen die gevonden worden in versie 7 of later komen ook in 6.2 voor en andersom. Dus alles zal meerdere keren onderzocht moeten worden.

Als we dit alles optellen moeten we een keuze maken, of we maken hiervan een betaalde service of het onderhouden van oudere versies gaat de doorontwikkeling van het CMS in de weg zitten. Wij hebben er voor gekozen om de ontwikkeling van TYPO3 voorop te stellen en dus de support voor oudere versies onder een betaald pakket te hangen.

Een instantie is een totaal van een aantal TYPO3 omgevingen (Bijvoorbeeld een productie-, backup-, acceptatie- en ontwikkel-omgeving per ontwikkelaar) zolang het maar om dezelfde installatie gaat.

Hier zijn een aantal voorbeelden:

  • Je hebt een team van 12 ontwikkelaars die allemaal aan een en hetzelfde project werken dat draait binnen een TYPO3 installatie = 1 instantie.
  • Je hebt een project met een ontwikkel-, een acceptatie- en 200 frontend-servers die allemaal dezelde content aanbieden = 1 instantie.
  • Je hebt een TYPO3 installatie die 12 microsites draait voor 12 klanten = 1 instantie.
  • Je hebt 12 microsites voor een klant die allemaal op een aparte TYPO3 installatie draaien = 12 instanties.
  • Je hebt 5 klanten die allemaal 3 verschillende websites hebben die allemaal op een aparte TYPO3 installatie draaien = 15 instanties.

Wist je dat TYPO3 meer dan één website kan draaien binnen dezelfde installatie?
Wanneer u niet goed weet hoe uw setup er uit ziet, neem dan contact met ons op. Wij zullen u helpen een overzicht te krijgen.

Allereerst is het belangrijk om duidelijk te maken dat migreren naar TYPO3 CMS 7 of hoger nooit het verkeerde advies is.

Ondanks de uitgebreide ondersteuning is het nog steeds nodig om te migreren, alleen geeft het je meer tijd om de migratie uit te voeren.

Door je klant te adviseren om te migreren zal hij uiteindelijk altijd geld besparen.

Wanneer er zich problemen voordoen kun je altijd contact opnemen met Mathias Schreiber, de product-owner van TYPO3 CMS. Je kunt dan een vergadering of telefoongesprek inplannen om zaken op te helderen.

 

 

"Duur" is een relatieve term. Een auto is duur wanneer men het met de kosten van een broodje vergelijkt. Men moet het in perspectief zien.

Graag geef ik een voorbeeld uit de echte wereld over TYPO3 4.5 support.

  • Oude code van derde partijen compatibel maken met IE10: 25 full-time werkdagen
  • Het oplossen van de cache vervuilings probleem met absRefPrefix: 125 full-time werkdagen

Waarschijnlijk zie je nu dat het ondersteunen van een bepaalde TYPO3 versie heel wat meer werk is dan het lijkt. Wij hebben ook geen idee wat de toekomst brengt. Nieuwe browsers, nieuwe omgevingen etc. Daarom kunnen we geen accurate berekening maken.

We zullen dus een compromis moeten sluiten om de kwaliteit te kunnen leveren die u van ons gewend bent.

Omdat we het niet zo erg vinden om economy-class te vliegen ;-)


Feedback